Kostpolitik

Hos os er der madordning, som betyder at vores køkken laver mad til alle børn. Der skal stemmes om madordning hvert 2. år, første gang vi skal stemme om det bliver i 2023 med virkning fra januar 2024.

Der serveres mad til formiddag, frokost og eftermiddag. Maden om formiddagen og eftermiddagen består typisk af et stykke brød og frugt.

Vi forsøger så vidt muligt at købe økologiske eller danskproducerede råvarer.

Har dit barn allergener, skal vi have en lægeerklæring så vi kan tage højde for det i madproduktionen.

Vores kost (obs. til vegetarer/veganer)

Vi laver mad ud fra fødevarestyrelsens anbefalinger og serverer ca. kød to gange ugentlig, en dag med grød, suppe og rugbrød.  Det er køkkenpersonalet, der er uddannet i kost og ernæring, der laver kostplanen og denne er tilgængelig i husene.

Vi laver ikke alternativer til vegetarer eller veganere, man skal som forældre selv supplere op med protein i hjemmet.

Dagtilbudslovens § 16.a. beskriver at ”Kommunalbestyrelsen træffer efter ansøgning fra et barns forældre afgørelse om, at et barn kan fritages fra et sundt frokostmåltid efter stk. 1, hvis barnet har en lægedokumenteret allergi eller anden sygdom, som kræver en specialkost, og kommunen ikke på forsvarlig vis kan give barnet et sundt frokostmåltid i daginstitutionen.”

Man kan altså kun undtage et barn fra frokostordningen, på baggrund af allergi eller sygdom.

Den kost, vi producerer, følger Fødevarestyrelsens råd og anbefalinger om til mad i daginstitutioner. Disse opdateres løbende, og der er stort fokus på både sundhed og klima. Anbefalingerne er, at børn skal have proteiner fra flere kilder, herunder kød, fisk og æg.

Vores køkkenmedarbejder laver mad til mange børn hver dag, og det er derfor ikke muligt at håndtere forskellige børns medbragte mad. Herudover er der særlige krav til opbevaring af fødevarer, som skal serveres i fx dagtilbud, og derfor kan vi ikke modtage mad fra forældre, som skal indgå i måltider hvor dagtilbuddet er madproducent.

Halalkød

Vi serverer IKKE halalkød i Kongens Vænge Børnehus. Det er politisk bestemt.

Principper for medbragt mad til fødselsdage og lign.

Vi har i dagtilbudsrådet drøftet hvad I som forældre må medbringe når jeres barn har fødselsdag.

Vi har taget udgangspunkt i fødevarestyrelsens anbefalinger omkring kost til børn og er kommet frem til følgende der må medbring

Boller, gerne pyntet med flag eller lille klat glasur

Snackposer fx med frugtstykker, ostehaps, figenstang, popcorn (kun til børnehave)

Vi ønsker at I tager en snak med personalet på jeres barns stue ift. fødselsdagsfejring af jeres barn, så vi kan få planlagt en god fødselsdag for barnet.

Har I ikke mulighed for at medbringe noget til fejringen, så tag endelig fat i os, så sørger vi for at bollerne/ brødet pyntes med flag.